Ingericht kantoor die aan eisen voldoet

Waar moet ik aan denken als ik een kantoor wil huren?

Je wilt voor jouw bedrijf een bedrijfsruimte huren. Maar waar moet je op letten om ervoor te zorgen dat dit kantoor aan alle wensen en eisen voldoet? Dat lees je in deze blog!

Inhoudsopgave:

Wetgeving kantoorruimte, welke eisen heeft een kantoorruimte?

Er zijn vijf zaken waar de wetgever eisen aan stelt:

  • Ruimte
  • Daglicht
  • Temperatuur
  • Ventilatie
  • Geluid

Ruimte in kantoor

Wettelijk wordt in het arbo-besluit in algemene termen gesproken over dat werknemers voldoende ruimte moeten hebben om zonder risico hun werkzaamheden uit te kunnen voeren. En dat ze in de nabijheid een ruimte hebben waar voldoende bewegingsvrijheid is. Dan is het qua wetgeving al snel goed ten aanzien van een ruimte.

Daglicht op kantoor

Nog wel letten op daglicht. In de wetgeving staat vermeld dat indien werknemers meer dan twee uur per dag op dezelfdeĀ werkplekĀ werken er minstens op vijf procent van het vloeroppervlakĀ daglichtĀ moet schijnen.

businessman browsing tablet in office 2022 08 13 21 29 06 utc

Minimale en maximale temperatuur

Voor intensief lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 26ĖšC. Mits er een duidelijk voelbare luchtstroom is. Zonder voelbare luchtstroom mag het niet warmer zijn dan 25ĖšC. Voor zeer lichamelijk inspannend werk geldt een maximum van 25ĖšC.

De minimum temperatuur hangt ook van de aard van het werk af. Bij zeer licht werk, zoals programmeren mag de minimumtemperatuur 18ĖšC zijn, voor handenarbeid aan tafel 16ĖšC, voor staand werk 14ĖšC en voor zwaar werk en zeer zwaar werk, zoals aan de weg en in de bouw respectievelijk 12 en 10ĖšC.

Wat is de ideale temperatuur op kantoor?

In het algemeen geldt dat een ideale kantoortemperatuur in de zomer ligt tussen 23 en 26 graden en in de winter tussen 20 en 24 graden Celsius.

Ventilatie in kantoor

Voor kantoorruimten:Ā een minimale luchtverversing van 30 mĀ³/uur per persoon bij licht fysiek inspannende werkzaamheden.Ā En 50 mĀ³/uur bij fysiek zwaarder inspannende werkzaamheden.

Geluidsgrenzen op de werkplek

DeĀ wetĀ kent de volgende regels overĀ geluidĀ op deĀ werkplek: Bij blootstelling aan een dagelijkse dosis boven de 80 dB(A) moet de werkgever gehoorbeschermers beschikbaar stellen. Bij dagelijkse blootstelling aan een dosis boven de 85 dB(A) zijn werknemers verplicht om gehoorbeschermers te dragen.

Wat verstaan we onder voldoende ruimte op kantoor?

Wettelijk moet je voldoende ruimte hebben, maar wat betekent dat nu concreet? Dan moet je inschatten hoeveel ruimte je nu nodig hebt en hoeveel straks. Dat hangt weer af met hoeveel personen je bent en hoeveel spullen je op kantoor zult hebben.

Richtlijnen kantoorruimte

Er zijn richtlijnen, die verwijzen naar normen, die richting gevend zijn, maar niet verplicht. Deze tonen dat je op kantoor tenminste 7 m2 per persoon nodig hebt: 4 m2 per persoon, plus 1 m2 voor een plat beeldscherm, plus 1Ā  m2 voor lees- en schrijfwerk plus 1 m2 voor een ladekast.

Daarnaast geldt aanvullend:

2 m2 per persoon voor een vergaderruimte

1 m2 voor het uitleggen van tekeningen

2 m2 ruimte voor een ander type beeldscherm dan een plat beeldscherm

Ā 

Dit hoeft alleen als het relevant is en je kunt dus bijvoorbeeld ook gebruik maken van de vergaderruimtes in een bedrijfsverzamelgebouw alleen op het moment dat het nodig is.

Voordelen van bewegingsruimte op kantoor:

Minder dan 7 m2 mag dus wettelijk ook, als je maar voldoende ruimte hebt om je werk veilig uit te voeren en je in je omgeving vrij kunt bewegen. Dat bewegen blijft erg belangrijk als je zittend werk doet. Door te bewegen raken je spieren, longen, hart en bloedvaten er gewend aan om harder te werken. Hierdoor voel je je fitter en krijg je meer energie. Ook kun je na wat intensiever bewegen beter ontspannen, je kunt beter slapen en je bent daardoor minder moe als je ‘s ochtends opstaat.

Ā 

Concluderend kun je per werkplek (zonder vergaderen, uitleggen van tekeningen en met een plat beeldscherm) met 4 m2 een beetje knus bij elkaar zitten voor een lage prijs, bij 7m2 zit je redelijk ruim en wil je echt ruim zitten dan moet je rekenen met 10 m2.

Waar heb je nog meer ruimte voor nodig?

Daarnaast zijn er buiten de werkplek ook vierkante meters nodig voor:

  • Toilet(ten)
  • Hok voor schoonmaakspullen/stofzuiger

En mogelijk ook voor:

  • Vuilnis
  • Opslag
  • Koffieapparaat
  • Kopieerapparaat
  • Receptie balie al dan niet met ontvangstruimte voor bezoekers
  • Pantry en of kantine
  • Vergaderruimte
  • Afval

En op het buitenterrein:

  • Parkeerplaats(en), al dan niet met elektra
  • Afvalbakken
  • Rookplek
  • Fietsenrek / Scooterplek

Bij een bedrijvenverzamelgebouw wordt vaak het grootste deel van bovenstaande lijst centraal geregeld en de kosten hiervoor deels verspreid over alle huurders en deels specifiek per gebruiker in rekening gebracht. Hierdoor kun je door faciliteiten te delen goedkoper huren en ben je er zelf ook minder tijd en zorg mee kwijt.

Bij Verzamelgebouw Reeuwijk nemen wij veel zorgen uit handen. Ondernemen in een gespreid bedje noemen we dat!

Verzamelgebouw_Reeuwijk_01

Wat heb je nodig voor een goede werkplek?

Kantoor met bureau en bureastoel

Goede bureaustoel

De zithoogte is verstelbaarĀ van 41 tot 55 cm, de zitting is vlak, minimaal 40 cm breed tot 44 cm diep en heeft een verstelbare hellingshoek van -7 tot 3 graden, vast te zetten op een hoek van -3. De zitdiepte is verstelbaar van 38 tot 48 cm, de breedte van de rugleuning isĀ minimaal 36 en maximaal 46 cm en de lengte minimaal 37 cm. De armleuning heeft een verstelbareĀ hoogte van 20 tot 30 cm en is minimaal 5 cm breed en 20 cm lang. De afstand tussen de armleuningenĀ is instelbaar tussen 36 en 51 cm. Het onderstelĀ is draaibaar.

Goed bureau

Het werkbladĀ is minimaal 120 cm breed x 80 cm diep. De hoogteĀ is eenvoudig instelbaar tussen 62 en 85 cm. Het bovenbladĀ is licht maar niet wit, krasvast en niet spiegelend. Bij de voetenĀ is de vrije ruimte 80 cm diep. Het tafelbladĀ is inclusief de draagconstructie aan de voorzijde niet dikker dan 5 cm.)

Tegenwoordig kun je ook van een zittafel een statafel maken door te kiezen voor een in hoogte verstelbaar frame die stahoogtes aankan.

Verlichting op kantoor

In de meeste kantoren wordt er gebruik gemaakt van helder en felle TLĀ verlichting. Een kleurtemperatuur van 6000K geeft vaak heldere en alerte werkomgeving, maar is minder sfeervol. Als je opĀ kantoorĀ hetzelfde soort licht wilt creĆ«ren als daglicht kun je het beste voor 5500K kiezen. Daarnaast moet het tegenwoordig alleen maar LED-verlichting zijn om aan het energielabel te kunnen voldoen.

Elektriciteit

Afhankelijk van de gebruikte apparaten moet er voldoende stroom geleverd kunnen worden. Als de verhuurder de energielevering niet verzorgt, dan moet je zelf een contract afsluiten met een energieleverancier. Check goed of wat je wil ook geleverd kan worden door de energieleverancier, want een extra aansluiting naar de meterkast kan behoorlijk prijzig zijn.

Internet

Ook hier moet duidelijk zijn of de verhuurder zorgt voor het internet of dat je het zelf moet doen. Afhankelijk van je eisen aan de internetinfrastructuur, moet je nagaan of de verhuurder dat kan leveren of dat een leverancier dat kan gaan leveren. Hier spelen zaken als je gewenste up- and downstreamsnelheid, maar ook de betrouwbaarheid van het netwerk. Internet is zo belangrijk geworden, dat als het internet offline is, de mensen bijna niet meer kunnen werken. Let er ook op dat niet elk kantoorpand aangesloten is op glasvezel.

Aankleding werkplek

Als de ruimtes functioneel zijn ingericht, dan volgt de aankleding:

  • GestoffeerdĀ Zitten er al vloerbedekking en lamellen in de ruimte? Zo niet dan zou je dat zelf moeten kopen.
Ā 
  • GemeubileerdĀ Sommige huurders bieden ook gemeubileerde kantoren aan. Naast dat het dan gestoffeerd is, zorgen zij per werkplek ook voor het bureau, de bureaustoel en de kast. En vaak ook nog decoratie. De plek waarop je de bureaus neerzet is ook nog van belang. Meestal zet je ze loodrecht ten opzichte van het raam, om niet in de zon te kijken of van achteren op het beeldscherm de zon te krijgen. Ook probeer je zoveel mogelijk te vermijden dat een werkplek met de rug naar de deur zit. Dat laatste is overigens niet altijd mogelijk.
Ā 
  • GepersonaliseerdĀ Tot slot kun je de kantoorruimte nog wat opvrolijken met een plantje en andere zaken om het wat persoonlijk en gezellig te maken.

De huurprijs

Last but not least is de huurprijs. Waar je aan de ene kant de kale huurprijs hebt en aan de andere kant ook de servicekosten. Om verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken moet je zowel de eenmalige kosten in kaart brengen (zoals zelf voor lamellen of het internet zorgen bijvoorbeeld) en de maandelijkse kosten, zowel de huur als eventuele abonnementen, indien je bijvoorbeeld zelf een internetabonnement neemt.

Ā 

Bij de huurprijs hoort ook de huurtermijn. Vaak wordt uitgegaan van 5 jaar plus 5 optiejaren. Er zijn ook bedrijven die veel kortere huurtermijnen hanteren die variƫren van 0,5 jaar tot 5 jaar.

Ā 

Succes met het kiezen van het juiste kantoor!

Full-service Kantoorruimte huren Reeuwijk ā€“ Midden in het Groene Hart

Met ons verzamelgebouw midden in het Groene Hart bieden we verschillende ruime kantoorruimtes in Reeuwijk aan, waardoor je altijd beschikt over de gewenste bedrijfsruimte voor jouw onderneming.

Wij hanteren zeer flexibele huurmogelijkheden, zodat je snel en eenvoudig een kantoorruimte kunt huren. Huur een passende kantoorruimte in Reeuwijk en profiteer van onze voordelen:

Persoonlijke benadering: De lijnen tussen de huurders houden wij graag kort. Wij zitten zelf ook in het pand en ook onze vaste receptionistes kennen alle huurders en staan altijd klaar om u te helpen.

Flexibiliteit: Om aan al uw wensen te voldoen, profiteer je bij ons van een zeer flexibel kantoor. Wij denken altijd graag met je mee, ook als je wilt uitbreiden of juist wilt inkrimpen.

Bereikbaarheid: Met een directe verbinding via de rondweg aan de A12 is het gebouw zeer goed bereikbaar.

Ondernemen in een gespreid bedje: We bieden uitsluitend maatwerk en voorzien jou van de perfecte bedrijfsruimte inclusief services als zeer snel en stabiel internet, schoonmaak, onderhoud, pakket & post service en eventuele lunch.

Van eenpersoonskantoren tot bedrijfsruimtes met overheaddeur. Wij zijn ervan overtuigd dat wij de ruimte kunnen bieden die je zoekt!

Er zijn richtlijnen, die verwijzen naar normen, die richting gevend zijn, maar niet verplicht. Deze tonen dat je op kantoor tenminste 7 m2 per persoon nodig.

Er zijn er vijf zaken waar de wetgever eisen aan stelt: Ruimte, Daglicht, Temperatuur, Ventilatie, Geluid. Lees meer!

Deel dit bericht:

Bezichtigingsformulier

Wilt u meer weten over de full-service aanpak van Verzamelgebouw Reeuwijk of wilt u graag langskomen voor een rondleiding om uzelf te oriƫnteren? Maak dan direct een afspraak door ons te bellen via 0182 308 191 of vul het contactformulier in.

Neem contact met ons op

CONTACTFORMULIER

Wilt u meer weten over de full-service aanpak van Verzamelgebouw Reeuwijk of wilt u graag langskomen voor een rondleiding om uzelf te oriƫnteren? Maak dan direct een afspraak door ons te bellen via 0182 308 191 of vul het contactformulier in.

Neem contact met ons op